Bericht uit Mali

Opstuivend zand door downforce

Een deel van onze mannen in Mali kwam vandaag aan in Nederland. Toch hebben we nog een laatste bericht uit Afrika van ze ontvangen. De Opvolgend Pelotonscommandant (OPC) van Falcon 10 vertelt over de operaties die ze uitvoeren en de Malinese bevolking.

Column OPC Falcon 10

Graag wil ik jullie een keer meenemen door een operatie zoals wij deze zo vaak uitvoeren in Mali, maar laat deze nou heel bijzonder zijn. Want de afgelopen periode stond vooral in het teken van de samenwerking met de andere mannen in Kidal. Mali staat bekend als een land waar veel grondstoffen gewonnen worden en recent is er in de omgeving van Kidal goud ontdekt. De mensen in Mali klampen zich vast aan elk sprankje hoop en in dit geval is de kans om iets te vinden hun ticket naar een 'gouden' toekomst. Dus grote menigtes uit verschillende gebieden verzamelden zich in de omgeving van locaties waar mogelijk goud gewonnen kon worden.

Om situaties als deze in de gaten te houden, hebben wij een team van specialisten die precies weten wat er gaande is en wat de ontwikkelingen in zo'n gebied zijn. Maar om uiteindelijk echt te weten wat er zich afspeelt, zul je toch voet aan grond moeten krijgen en de bevolking haar verhaal laten doen. Uiteraard is zo'n ontwikkeling als een goudvondst ontzettend ingrijpend voor een land als Mali. Het is dan ook aan de commandant en zijn staf om te beslissen of het de moeite waard is om Falcon 10 daar op af te sturen. Na een grondige analyse lag de opdracht voor ons klaar om naar Kidal te gaan en samen met Falcon 30 deze klus te klaren.
Zo'n opdracht wordt verdeeld in verschillende blokken, want niet alleen in Kidal is veel informatie te halen, maar overal waar we rondrijden ligt weer een nieuw 'puzzelstukje' voor het oprapen. De afstand naar Kidal is grofweg zo'n vierhonder kilometer. Zonde dus om onderweg nergens te stoppen. De heenreis stond in het teken van het verzamelen van informatie, want we waren benieuwd of de mensen die we tegen zouden komen ook met de goudsvondst bezig waren. De route verliep niet helemaal vlekkenloos, maar dankzij onze technische mannen (die sneller werken dan een Formule 1 team), hebben we Kidal uiteindelijk toch bereikt. Wat moet dat technische team dan doen vraag je je natuurlijk af, nou wat te denken van een koppeling van een vrachtwagen vervangen of een multiriem met geleiderol van een mercedes jeep wisselen. En dit gebeurt niet in een schone werkplaats, maar in de brandende zon midden in de woestijn.

Aankomst in Kidal

Bij aankomst in Kidal stond voor Falcon 10 een warm welkom te wachten. Nadat we onze voertuigen op 'Kamp Dragoon' parkeerden, kregen we een koud blikje fris en een verse worst van de BBQ! Na zo'n heftige heenreis waren we hier maar al te blij mee. Om alles goed af te stemmen was onze grote chef, Luitenant-kolonel Gorissen, ook ingevlogen en de laatste details konden we daar bespreken. De dagen daaropvolgend hebben we flink wat kilometers afgelegd om alle details boven water te halen. Ik kan u vertellen, het was een mooi plaatje. de twee eenheden gemixt die zich verplaatsen door het ruwe maanlandschap van Kidal. Na deze operatie stond voor Falcon 10 nog de terugreis richting GAO op de planning. Deze ging technisch gelukkig veel beter. De route voerde ons door een gebied waar al in jaren geen MINUSMA partners geweest waren. Op deze terugreis deden we nog een paar interessante ontdekkingen. Al met al een leuke operatie met een gouden randje. Inmiddels is de periode gestart waarin wij ons gaan voorbereiden om onze taak over te gaan dragen naar de opvolgers. Middels verschillende presentaties proberen wij onze opvolgers zo goed mogelijk onze 'lessons learned' uit te leggen, om ze voor te bereiden op hun deel van de missie. Dit alles sluiten wij af met een gezamenlijke patrouille waar we ze ook op tactisch gebied van tips kunnen voorzien. Daarna pakken wij onze spullen om jullie na een omweg via Gran Canaria eindelijk weer te zien op Vliegbasis Eindhoven!

« GA TERUG NAAR HET OVERZICHT