Voertuigen

Boxer - modulaire pantserwielvoertuig van de Koninklijke Landmacht

De Boxer is een robuust en terreinvaardig pantserwielvoertuig van de Koninklijke Landmacht, ontwikkeld in samenwerking met Duitsland. Dankzij het modulaire ontwerp kan het voertuig voor verschillende missies worden ingezet. De basisstructuur combineert een bestuurderscompartiment met een verwisselbare missie-module, waardoor de Boxer snel kan worden aangepast aan operationele behoeften.

Belangrijkste kenmerken van de Boxer:

  • Modulair systeem voor diverse missies
  • Maximale bescherming tegen explosieven en projectielen
  • Permanente 8x8-wielaandrijving voor uitstekende mobiliteit
  • Op afstand bestuurbare bewapening voor verhoogde veiligheid

Uitvoeringen en Specialisaties

  • Boxer-commandopost – Voor strategische coördinatie bij gevechtsbataljons.
  • Boxer-vracht – Ontworpen voor veilig en efficiënt transport.

Met een maximumsnelheid van 103 km/u en een actieradius van 1.050 km is de Boxer een essentieel voertuig binnen de moderne infanterie-eenheden.

Meer weten? Bezoek www.defensie.nl voor alle details.

Boxer
Boxer

Fennek

De Fennek is een licht verkennings- en bewakingsvoertuig, ontworpen voor stealth, snelheid en geavanceerde observatie. Vernoemd naar de woestijnvos, is de Fennek stil, moeilijk waarneembaar en uiterst scherp in observatie. Dankzij de speciale waarnemingsapparatuur biedt het voertuig maximale zichtbaarheid voor de bemanning, terwijl het zelf nauwelijks wordt opgemerkt.

Belangrijkste kenmerken van de Fennek:

  • Zeer stil en moeilijk detecteerbaar
  • Geavanceerde observatieapparatuur (BAA-module)
  • Uiterst wendbaar in ruig terrein
  • Diverse gespecialiseerde uitvoeringen

Uitvoeringen en Specialisaties

  • Verkenningsvoertuig – Voor geavanceerde strategische waarneming.
  • Voorwaartse Waarnemer (VWWRN) – Ondersteunt vuursteunoperaties.
  • Tactical Air Control Party (TACP) – Coördineert luchtsteun.
  • Mortier (MR) – Vervoert en ondersteunt mortieroperaties.
  • Medium Range Anti-Tank (MRAT) – Lanceert anti-tankraketten.
  • Stinger Weapon Platform (SWP) – Uitgerust met Stinger-luchtafweerraketten.

Met 365 Fenneks in diverse uitvoeringen is dit voertuig een essentieel onderdeel van de moderne militaire operaties.

Meer weten? Bezoek www.defensie.nl voor alle details.

Fennek
Fennek

Bushmaster

De Bushmaster is een gepantserd wielvoertuig voor patrouilletaken en het vervoeren van infanteristen.

Specificaties

  • Brandstof: diesel

  • Draaicirkel: 18,6 meter

  • Hellingshoek: 60 %

  • Maximaal rijbereik (weg): 1.000 kilometer

  • Maximale snelheid (weg): 120 kilometer per uur

  • Motor/Voortstuwing: Caterpillar 3126, 6-cylinder tubodiesel, 300 pk bij 2400 toeren

  • Tankinhoud: 340 liter

  • Bodemvrijheid (weg): 0,40 meter

  • Breedte (romp): 2,5 meter

  • Configuratie: 4-wielaandrijving

  • Gewicht (gevecht): 15.000 kilo

  • Specificaties gewicht (leeg): 12.500 kilo

  • Hoogte: 2,65 en 3.26 meter tot bovenkant van kabelsnijder

  • Lengte: 7,18 meter (inclusief reservewiel)

  • Spoorbreedte 2,10 meter

  • Wielbasis 3,90 meter

  • In gebruik bij: Koninklijke Landmacht

Afghanistan
Tijdens de missie in de Afghaanse provincie Uruzgan in 2006 besloot Nederland de Bushmaster te kopen. Dit voertuig is bestand tegen veel zwaardere explosieven dan het op dat moment gebruikte Patria-pantservoertuig en de onbeschermde Mercedes Benz-terreinwagen. Dit komt onder meer door de V-vormige bodem die de druk van een explosie afbuigt.

Aantallen
Nederland bestelde 25 exemplaren; 23 werden direct naar Uruzgan verscheept en 2 naar Nederland voor trainingsdoeleinden. In totaal schafte Defensie tijdens de missie 86 exemplaren aan. Op Prinsjesdag 2014 maakte Defensie bekend met het extra geld voor het ministerie 20 extra Bushmasters te kopen.

Afbuigen explosiedruk
De romp van de Bushmaster bestaat uit een gelaste stalen constructie. Speciaal voor het afbuigen van de druk van een exploderende mijn is de bodem voorzien van V-vormige hoog rekbare platen.

Reservebrandstoftank
De Bushmaster heeft een drukbeveiligde reservebrandstoftank met ongeveer 19 liter brandstof. Raakt de hoofdtank beschadigd, dan kan het voertuig hier nog zo’n 50 kilometer op rijden.

Onderzoeksarm
Een aantal Bushmasters heeft een onderzoeksarm voor het veilig onderzoeken van een verdacht(e) locatie of object. De arm is voorzien van een camera en een metaaldetector en kan worden gebruikt voor lichte graaf- en verplaatsingswerkzaamheden. Deze Bushmasterversies worden ingezet voor ‘counter-IED’-taken; het opsporen van geïmproviseerde explosieven (IED's).

Bushmaster
Bushmaster

Mercedes-Benz

Onder andere de commando’s en mariniers gebruiken de open Mercedes-Benz G280 CDI-terreinwagen voor militaire (gevechts)acties tijdens (buitenlandse) missies.

In de Mercedes-Benz G280 CDI zijn alle ervaringen verwerkt die zijn opgedaan met open terreinwagens in Irak en tijdens missies van het Korps Commandotroepen. Naar aanleiding van deze praktijkervaringen zijn de achterassen, het chassis, de remmen en de vering verbeterd. Zo fungeerde de G280 CDI in Afghanistan als waardige opvolger van de Mercedes-Benz 290 GD.

Defensie heeft 128 exemplaren; 88 voor de landmacht en 40 voor het Korps Mariniers.

Specificaties

  • motor/voortstuwing: Mercedes-Benz OM 642, 6-cilinder V turbocharged intercooled diesel CDI

  • versnellingsbak: volautomatisch

  • vermogen 185 pk (135 kilowatt) bij 3.800 rotaties per minuut

  • maximaal bereik (weg): 1.280 kilometer

  • maximumsnelheid (weg): 160 kilometer per uur, 120 kilometer per uur (begrensd), 70 kilometer per uur (terrein)

  • overhelhoek: 25%

  • hellingshoek: 80%

  • draaicirkel: 13,2 meter

  • tankinhoud: 147 liter inclusief reservetank

  • waadvermogen: 0,60 meter

  • banden: aantal 4 + 2 reserve

  • bemanning: 1 + 3

  • breedte (romp): 2,33 meter

  • configuratie: 4x4

  • gewicht (leeg): 4.130 kilo

  • gewicht (gevecht): 4.500 kilo, 4.800 kilogram inclusief manschappen en belading

  • hoogte: 2,20 meter

  • lengte: 5,42 meter

  • spoorbreedte: 1,57 meter

  • wielbasis: 2,85 meter

Grotere terreinvaardigheid
De Mercedes-Benz G280 is zwaarder dan de door 90 pk voortgedreven Mercedes-Benz 290GD. Hij heeft dus meer vermogen nodig, vooral omdat er ook meer van hem wordt verwacht. De Euro IV motor levert  185 pk en voldoet ook nog eens aan de milieuwetgeving. Daarnaast heeft hij minder onderhoud nodig. Het extra vermogen levert veel voordeel op in zwaar en bergachtig terrein, maar ook 3 elektrisch geschakelde sperren. Die zorgen voor een evenredige verdeling van de kracht over de wielen.

Communicatiemiddelen
In de Mercedes-Benz zijn is veel meer ruimte communicatieapparatuur met bijbehorende antennes dan in de Mercedes-Benz 290GD. Ook bijvoorbeeld stoorzenders en satellietcommunicatiemiddelen zijn nu goed plaatsbaar.

Elektriciteit
Het voertuig is voorzien van een 12- en 24-volt-installatie. Het systeem biedt meer capaciteit en door de dubbele accusets start de Mercedes-Benz ook na langdurig gebruik van de radio’s bij een stilstaande motor.

Opbergruimte
Ook is er meer opbergruimte rond  het voertuig. Hierdoor blijft er meer bewegingsvrijheid over in de wagen. Op het rek op de motorkap kan een rookbluslanceerinrichting worden gemonteerd.

Lier
De lier is afneembaar en kan zonder gereedschap op een ander Mercedes-Benz G280 CDI worden geplaatst. Zo is ook zelfberging mogelijk.

Niet te warm
Een speciale, afneembare hoes voorkomt dat de stoelen in de open auto extreem warm worden door de zon.

Ringaffuit
Het ringaffuit, het draaibare mitrailleuronderstel, is aangepast. Het draaimechanisme en de remwerking zijn verbeterd. Ook is er een in hoogte verstelbaar plateau onder het affuit aangebracht om aan te passen aan de lengte van de schutter.

Bepantsering
De Mercedes-Benz G280 is voorzien van 700 kilo aan bepantsering aan de onderkant en zijkanten. Ook is het voertuig voorzien van afneembare mijnbescherming.

Speciale banden
Voor Afghanistan waren de standaardbanden vervangen door een type dat beter geschikt is voor het optreden onder zeer zware omstandigheden. De banden zijn groter en hebben een hoger draagvermogen.

Mercedes Benz 280 CDI
Mercedes Benz 280 CDI