Voertuigen

Boxer

De Koninklijke Landmacht beschikt op termijn over 200 Boxer-pantserwielvoertuigen in 5 verschillende uitvoeringen. Opvallend aan dit robuuste en terreinvaardige voertuig is het modulaire systeem. Het voertuig bestaat uit 2 delen: een basisdeel, het bestuurdersdeel en het onderstel, het rijdende deel en daarop wordt een specifieke opbouw geplaatst. Deze zogenoemde missie-module bepaalt de uitvoering.

Uitvoeringen en aantallen:

  • 36 x Boxer-commandopost

  • 52 x Boxer-ambulance

  • 92 x Boxer-genie

  • 12 x Boxer-vracht

  •  8 x Boxer-rijles

De Boxer heeft een groot laadvolume en laadgewicht en beschermt daarbij zijn inzittenden goed tegen projectielen, zoals granaten, geïmproviseerde explosieven en machinegeweermunitie en bomscherven. Het wielvoertuig vervangt sinds 2014 geleidelijk de verschillende uitvoeringen YPR-pantservoertuigen en de M-577-pantserrupscommandovoertuigen. Nederland en Duitsland hebben de Boxer samen ontwikkeld en schaffen hem samen aan.

Specificaties

  • lengte: 7,93 meter

  • breedte: 3,00 meter

  • hoogte: minimaal 2,40 meter (afhankelijk van missie-module)

  • maximaal gewicht: 40 ton

  • maximumsnelheid: 103 kilometer per uur

  • aandrijving: permanente 8-wielaandrijving

  • versnellingsbak: 7-traps automaat

  • motor: diesel 539 kilowatt

  • koppel: 2.700 Nm bij 1.450 toeren per minuut

  • waadvermogen: 1,5 meter

  • opstapvermogen: 0,8 meter (hoogte obstakels overheen te rijden)

  • klimvermogen: helling 60%

  • dwarshelling: 30%

  • actieradius: 1.050 kilometer (verharde weg)

  • draaicirkel: 15 meter

  • bewapening: op afstand bestuurbare .50 mitrailleur

  • bemanning: 2-10 (afhankelijk van uitvoering)

  • in gebruik bij: Koninklijke Landmacht

Bewapening
Met uitzondering van de onbewapende Boxer-ambulance, bestaat de bewapening van de Boxer uit een remote controlled weapon system. Dit houdt in dat de schutter niet meer achter het wapen zit, maar beschermd in het voertuig. Hij bedient het wapen met behulp van een beeldscherm en joystick.

Kenmerken uitvoeringen:

Boxer-commandopost
Bemanning: 7; 1 commandant, 1 schutter en 1 bestuurder als voertuigbemanning, daarnaast 3 stafofficieren, 1 stafassistent (op de plaats van de commandant). Het voertuig biedt de plaats aan 1 extra persoon. De command post-uitvoering is ingericht voor commandovoering en wordt ingezet bij de gevechtsbataljons. Het wielvoertuig heeft maximaal 4 werkplekken die door een lokaal netwerk gekoppeld worden aan militaire communicatie- en informatiesystemen.

Boxer-ambulance
Bemanning: 10; 1 bestuurder, 1 commandant en 1 geneeskundig verzorger als voertuigbemanning.
De Boxer-ambulance is ingericht voor gewondentransport. Er is plek voor 3 liggende of 7 zittende patiënten, of een combinatie van 2 liggende en 3 zittende patiënten, of 1 liggende en 4 zittende patiënten.

Boxer-vracht
Bemanning: 2; 1 commandant/schutter en 1 chauffeur.
De Boxer-cargo is ingericht voor vrachttransport. Op de speciale laadvloer kan de vracht efficiënt en veilig worden vastgezet.

Invoering
In 2014 kreeg 13 Geneeskundige Compagnie uit Oirschot de beschikking over de Boxer-ambulance. In 2015 is de Boxer-genie geïntroduceerd. Het rijlesvoertuig was er in 2013 als eerste. De andere 2 uitvoeringen volgen in fases.

Boxer
Boxer

Fennek

De Fennek is een licht  verkennings- en bewakingsvoertuig. De Fennek is vernoemd naar een kleine woestijnvos vanwege een aantal kenmerken: stil, onopvallend, scherp observerend en zo nodig snel en fel.

Specificaties

  • Aantal:  365

  • Lengte: 5,58 meter

  • Breedte: 2,55 meter

  • Hoogte: 2,29 meter

  • Gewicht: 10.400 kilo (gevechtsklaar)

  • Motor: 6-cilinder diesel, 177 kilowatt

  • Bemanning: 3

  • Bewapening: zware 12,7mm-mitrailleur (.50)  (op afstand bestuurbaar)

  • In gebruik bij: Koninklijke Landmacht

Types
Om het Fennek-verkenningsvoertuig zo min mogelijk te laten opvallen, is het voertuig laag en de motor stil. De uitlaatgassen worden zo verspreid dat deze slecht zijn te zien op warmtebeelden. Ook kan hij goed uit de voeten in moeilijk begaanbaar terrein.

De Fennek is moeilijk zichtbaar, maar laat zijn bemanning juist veel zien. Het voertuig heeft een speciale waarnemingsuitrusting (BAA-module). Deze kijker kan van binnenuit omhoog worden geschoven tot 1,5 meter boven het dak. De module kan ook buiten het voertuig worden geplaatst op een statief en tot een afstand van 40 meter vanuit het voertuig worden bediend. De BAA-kop bestaat uit  een laserafstandsmeter, een digitale camera en een warmtebeeldkijker. Met die eerste kijker kan de bemanning kilometers ver kijken en met  warmtebeeldkijker in het donker.

7 types
Defensie beschikt over 365 Fenneks, verdeeld over 7 types:

  • 144 verkenningsvoertuigen, zoals hierboven omschreven

  • 45 voorwaartse waarnemer

  • 8 tactical aircontrol party

  • 63 algemene diens

  • 39 mortier

  • 48 medium range anti-tank

  • 18 Stinger weapon platform

Voorwaartse waarnemer (VWWRN)
De Fennek-VWWRN vervangt sinds 2007 de YPR-infanterierupsvoertuig voor voorwaartse waarnemersgroepen. Deze verkenners zijn de ogen van de vuursteun en sporen militairen doelen op van grote afstand. De houwitsers van de artillerie, scheepsgeschut en jachtvliegtuigen kunnen met de gegevens van de Fennek doelen snel en nauwkeurig onder vuur.

De voertuigcommandant of vuursteunofficier beschikt over (radio)apparatuur en een geavanceerd informatiesysteem met speciale software voor het aanvragen van vuursteun.

Tactical aircontrol party (TACP)
De Fennek-TACP is speciaal uitgerust voor waarneming en missieleiding voor luchtsteun aan grondtroepen door zogenaamde tactical air control parties. De TACP verschilt van de VWWRN door een radio waarmee contact wordt onderhouden met vliegtuigen.

Algemene dienst (AD)
De AD is een Fennek voor algemene doeleinden en verschilt van het Fennek-verkenningsvoertuig door het ontbreken van de BAA-kop. De AD wordt veel gebruikt als commandovoertuig. Het is dan een vervoermiddel voor commandanten van pelotons. De Fennek wordt dan dus niet gebruikt voor verkennen en bewaken. Ook is er bijvoorbeeld een zogenoemde PFHF-variant (provisions for high frequency radio’s), waarmee radioapparatuur wordt vervoerd.

Mortier (MR)
De Fennek-MR is een afgeleide versie van de AD en vervoert een 81mm-mortier voor gevechtsondersteuning in de frontlijn. De munitie en het mortier liggen op het achterdek. Om te vuren moeten militairen het wapen, het affuit (onderstel) en de richtmiddelen, in elkaar zetten.

Medium Range Anti-Tank (MRAT)
De MRAT-versie is vergelijkbaar met de Fennek-mortier maar vervoert een lanceersysteem voor anti-tankraketten. De raketten worden vanaf een statief buiten het voertuig afgevuurd.

Stinger weapon platform (SWP)
De luchtverdedigingsversie van de Fennek heeft een volledig geïntegreerd Stinger Launching System (SLS). Hierin staan 4 Stingerraketten gereed voor afvuren vanuit 2 lanceerinrichtingen. De schutter bedient het systeem van binnenuit. Hij richt het SLS met een enkele druk op de knop automatisch op het doel. De commandant krijgt op een beeldscherm informatie te zien over het geïdentificeerde luchtbeeld. Op basis van deze informatie beslist hij zelfstandig over eventueel wapengebruik. Het systeem kan tegelijkertijd 2 Stingers activeren en kort na elkaar afvuren.

Fennek
Fennek

Bushmaster

De Bushmaster is een gepantserd wielvoertuig voor patrouilletaken en het vervoeren van infanteristen.

Specificaties

  • Brandstof: diesel

  • Draaicirkel: 18,6 meter

  • Hellingshoek: 60 %

  • Maximaal rijbereik (weg): 1.000 kilometer

  • Maximale snelheid (weg): 120 kilometer per uur

  • Motor/Voortstuwing: Caterpillar 3126, 6-cylinder tubodiesel, 300 pk bij 2400 toeren

  • Tankinhoud: 340 liter

  • Bodemvrijheid (weg): 0,40 meter

  • Breedte (romp): 2,5 meter

  • Configuratie: 4-wielaandrijving

  • Gewicht (gevecht): 15.000 kilo

  • Specificaties gewicht (leeg): 12.500 kilo

  • Hoogte: 2,65 en 3.26 meter tot bovenkant van kabelsnijder

  • Lengte: 7,18 meter (inclusief reservewiel)

  • Spoorbreedte 2,10 meter

  • Wielbasis 3,90 meter

  • In gebruik bij: Koninklijke Landmacht

Afghanistan
Tijdens de missie in de Afghaanse provincie Uruzgan in 2006 besloot Nederland de Bushmaster te kopen. Dit voertuig is bestand tegen veel zwaardere explosieven dan het op dat moment gebruikte Patria-pantservoertuig en de onbeschermde Mercedes Benz-terreinwagen. Dit komt onder meer door de V-vormige bodem die de druk van een explosie afbuigt.

Aantallen
Nederland bestelde 25 exemplaren; 23 werden direct naar Uruzgan verscheept en 2 naar Nederland voor trainingsdoeleinden. In totaal schafte Defensie tijdens de missie 86 exemplaren aan. Op Prinsjesdag 2014 maakte Defensie bekend met het extra geld voor het ministerie 20 extra Bushmasters te kopen.

Afbuigen explosiedruk
De romp van de Bushmaster bestaat uit een gelaste stalen constructie. Speciaal voor het afbuigen van de druk van een exploderende mijn is de bodem voorzien van V-vormige hoog rekbare platen.

Reservebrandstoftank
De Bushmaster heeft een drukbeveiligde reservebrandstoftank met ongeveer 19 liter brandstof. Raakt de hoofdtank beschadigd, dan kan het voertuig hier nog zo’n 50 kilometer op rijden.

Onderzoeksarm
Een aantal Bushmasters heeft een onderzoeksarm voor het veilig onderzoeken van een verdacht(e) locatie of object. De arm is voorzien van een camera en een metaaldetector en kan worden gebruikt voor lichte graaf- en verplaatsingswerkzaamheden. Deze Bushmasterversies worden ingezet voor ‘counter-IED’-taken; het opsporen van geïmproviseerde explosieven (IED's).

Bushmaster
Bushmaster

Mercedes-Benz

Onder andere de commando’s en mariniers gebruiken de open Mercedes-Benz G280 CDI-terreinwagen voor militaire (gevechts)acties tijdens (buitenlandse) missies.

In de Mercedes-Benz G280 CDI zijn alle ervaringen verwerkt die zijn opgedaan met open terreinwagens in Irak en tijdens missies van het Korps Commandotroepen. Naar aanleiding van deze praktijkervaringen zijn de achterassen, het chassis, de remmen en de vering verbeterd. Zo fungeerde de G280 CDI in Afghanistan als waardige opvolger van de Mercedes-Benz 290 GD.

Defensie heeft 128 exemplaren; 88 voor de landmacht en 40 voor het Korps Mariniers.

Specificaties

  • motor/voortstuwing: Mercedes-Benz OM 642, 6-cilinder V turbocharged intercooled diesel CDI

  • versnellingsbak: volautomatisch

  • vermogen 185 pk (135 kilowatt) bij 3.800 rotaties per minuut

  • maximaal bereik (weg): 1.280 kilometer

  • maximumsnelheid (weg): 160 kilometer per uur, 120 kilometer per uur (begrensd), 70 kilometer per uur (terrein)

  • overhelhoek: 25%

  • hellingshoek: 80%

  • draaicirkel: 13,2 meter

  • tankinhoud: 147 liter inclusief reservetank

  • waadvermogen: 0,60 meter

  • banden: aantal 4 + 2 reserve

  • bemanning: 1 + 3

  • breedte (romp): 2,33 meter

  • configuratie: 4x4

  • gewicht (leeg): 4.130 kilo

  • gewicht (gevecht): 4.500 kilo, 4.800 kilogram inclusief manschappen en belading

  • hoogte: 2,20 meter

  • lengte: 5,42 meter

  • spoorbreedte: 1,57 meter

  • wielbasis: 2,85 meter

Grotere terreinvaardigheid
De Mercedes-Benz G280 is zwaarder dan de door 90 pk voortgedreven Mercedes-Benz 290GD. Hij heeft dus meer vermogen nodig, vooral omdat er ook meer van hem wordt verwacht. De Euro IV motor levert  185 pk en voldoet ook nog eens aan de milieuwetgeving. Daarnaast heeft hij minder onderhoud nodig. Het extra vermogen levert veel voordeel op in zwaar en bergachtig terrein, maar ook 3 elektrisch geschakelde sperren. Die zorgen voor een evenredige verdeling van de kracht over de wielen.

Communicatiemiddelen
In de Mercedes-Benz zijn is veel meer ruimte communicatieapparatuur met bijbehorende antennes dan in de Mercedes-Benz 290GD. Ook bijvoorbeeld stoorzenders en satellietcommunicatiemiddelen zijn nu goed plaatsbaar.

Elektriciteit
Het voertuig is voorzien van een 12- en 24-volt-installatie. Het systeem biedt meer capaciteit en door de dubbele accusets start de Mercedes-Benz ook na langdurig gebruik van de radio’s bij een stilstaande motor.

Opbergruimte
Ook is er meer opbergruimte rond  het voertuig. Hierdoor blijft er meer bewegingsvrijheid over in de wagen. Op het rek op de motorkap kan een rookbluslanceerinrichting worden gemonteerd.

Lier
De lier is afneembaar en kan zonder gereedschap op een ander Mercedes-Benz G280 CDI worden geplaatst. Zo is ook zelfberging mogelijk.

Niet te warm
Een speciale, afneembare hoes voorkomt dat de stoelen in de open auto extreem warm worden door de zon.

Ringaffuit
Het ringaffuit, het draaibare mitrailleuronderstel, is aangepast. Het draaimechanisme en de remwerking zijn verbeterd. Ook is er een in hoogte verstelbaar plateau onder het affuit aangebracht om aan te passen aan de lengte van de schutter.

Bepantsering
De Mercedes-Benz G280 is voorzien van 700 kilo aan bepantsering aan de onderkant en zijkanten. Ook is het voertuig voorzien van afneembare mijnbescherming.

Speciale banden
Voor Afghanistan waren de standaardbanden vervangen door een type dat beter geschikt is voor het optreden onder zeer zware omstandigheden. De banden zijn groter en hebben een hoger draagvermogen.

Mercedes Benz 280 CDI
Mercedes Benz 280 CDI